3 februari 2013

Gåvor som gåvor

Åt middag hos mamma och pappa i kväll. Fick med mig en påse hem ...

  

... ett gäng prover och annat som mamma inte använder. Ögonkrämer, ansiktskrämer, skrubbkrämer, duschkräm, ansiktsrengöringsmousse, mascara, barnolja ... Hon var överlycklig över att bli av med allt detta. Hade tänkt slänga det annars.

Nöjd gick jag hem med min påse fylld av fina gåvor som hon fått som gåvor. 

Men du, det här med varuprover ... Det är ju toppen att man kan få testa innan man bestämmer sig för om man vill köpa. Men alla dessa små förpackningar av allt möjligt som liksom kastas över oss när vi handlar hygienprodukter, hur klimatsmart är det egentligen?

Jag erkänner villigt att jag tycker det är lyxigt att få en tjusig tub med något extra i av expediten. Känner mig liksom lite privilegierad, viktig och glamorös. Men genom alla år, hur ofta har jag sedan gått tillbaka till just den butiken för att köpa just den varan (av någon anledning är det ofta parfym eller ögonkräm) som jag fick med som prov? Om jag inte själv initialt bett om att få prova just den produkten: typ aldrig.

Lärdom: nästa gång i livet jag erbjuds ett varuprov jag inte bett om ska jag tacka nej.

Slutligen konstaterar jag att krämer inte kommer att bli en bristvara under året. De här förpackningarna ska användas upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.