3 maj 2013

Gjort egen läppbalsam

Japp, i kväll efter övningen snodde man ihop ett eget läppbalsam då!

Efter att ha dammsugit nätet på olika recept på cerat, läppglans, läppbalsam igår tyckte jag mig ha tillräckligt med kunskap för att hitta på ett eget. Eftersom jag inte får köpa bivax (som bland annat används för att få en fast konsistens) skippade jag helt enkelt det och körde med bara olja och honung. Nu har jag testat det: funkar finfint!

Har inte kommit på något coolt namn, så ....

Karins superläppbalsam
Ingredienser: 
1,5 tsk kokosolja (kallpressad)
0,5 tsk honung (vanlig ogenomskinlig)
1 droppe eterisk olja för doften. Jag valde citronmynta.
(Ev. någon liten puff med överbliven ögonskugga/rouge/glitter eller annat, om man vill ha färg eller skimmer.)
Liten behållare eller burk.

Uppdatering 6 maj: Den eteriska oljan tränger fram kraftigare i både doft och smak (!) efter någon dag. Därför kommer jag att undvika den nästa gång, eftersom just eteriska oljor är väldigt starka. Kanske snarare använda 1 droppe till den tiodubbla satsen, för att undvika att få den på tungan. Dessutom bör nog kokosoljan snarare vara minst 2 tsk mot en knapp 0,5 honung.

Gör så här:
Rör ihop allt i en liten skål eller ett glas. Konsistensen kommer att bli lite som sockerkakssmet. Ös upp i en liten behållare. Jag diskade ur en liten plastburk med något uttorkat varuprov jag fått från Bodyshop. Fick plats med ganska precis allt i den.

Lätt som en plätt!

Sitter hur länge som helst och mina läppar är inte längre nariga! Kommer nog att förfina det här receptet framöver, men känner att jag redan nu har träffat rätt.

Ihoprört och färdigt.


Paketerat och kylt.

Eftersom kokosolja smälter väldigt lätt i värme har jag ställt in läppbalsamet i kylen nu när jag inte använder det. På det sättet blir det lättare att hantera. Inte bra att ha i fickan, alltså ...

Ett annat bra tips om du har torra läppar är att smörja dem med olivolja på kvällen. Det hjälpte i alla fall mig en bit på vägen. Olivolja kan säkert användas tillsammans med kokosoljan om man vill variera receptet eller är allergisk eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.