26 maj 2013

Gör din egen flamingo

Rätt svar på era gissningar var: det blev en virkad flamingo som återvunnen present till de som ordnade roséprovningen!

Eftersom jag inte hade något mönster och det var första gången jag gjorde det här, så kan jag inte ge så tydliga instruktioner, men jag ska göra mitt bästa. Det blev lite som en slarvigare variant av en amigurumi (förklaring hittar du även här). Totalt tog det mig kanske fyra-fem timmar att få den här klar.


Onytts virkade flamingo-på-en-höft

Jag använde lite olika restgarner från alla påsar jag fyndat på loppis. Använde virknål med storlek 6 och dubbelt garn. På det sättet kunde jag fasa in och fasa ut med en hyfsat mjuk övergång när ett garn tog slut. Körde på rosa rakt av, utom i näbb och ben.

Flamingon virkas i princip i ett enda stycke. Båda benen virkas för sig och sys fast.

Okej, det är så där de ser ut ...

Jag började med att virka en slags påse:
Virka 4 luftmaskor. Bind ihop dem med en smygmaska.

Virka 1 fast maska i första maskan, sen 2 fasta maskor i nästa maska och fortsätt så runt (alltså varannan 1, varannan 2 maskor) ca 4 varv, eller så stor som du vill att grunden, dvs "stjärten" ska bli.

När du är nöjd börjar du virka varv med 1 maska i varje maska (alltså vanlig virkning). Då böjer sig den runda plattan så småningom automatiskt till en slags korgform eller "pung".

Än så länge ihålig, men snart full av vadd.
Klippte remsor för lättare hantering vid stoppning.

När du fått fram en lagom lång kropp minskar du relativt snabbt maskorna. Jag tror jag minskade med 4 maskor på första varvet, sen 6, sen 8. (Jag rev upp och gjorde om ganska många gånger, så jag minns inte exakt.)

Fyll kroppen med valfri stoppning. Jag använde en slags syntetvadd från ett begagnat täcke jag köpte på Myrorna. (Som jag tidigare använt till att fästa cykellyktan med...). Stoppa tills du tycker att du har en lagom stinn kropp.

Jag lät vadden sticka ut som en tunga och virkade halsen runt den.

Sen börjar det pillriga jobbet. Att virka den lååånga flamingohalsen. Jag virkade fasta maskor runt, runt, runt. Fyllde halsen i början, men inte i slutet, för att få styrsel i botten, men flexibilitet längre upp.

Lååång hals.

När du fått en lagom lång hals fortsätter du att virka runt, runt, men när du ska börja med huvudet ökar du ca 3 maskor vid mitten på "halsen/hakan" och minskar ca 1-2 maskor i "nacken" första varvet, för att få till den karaktäristiska lutningen. 

Nästa varv ökar du någon/några maskor till längst fram i hakan, men virkar som vanligt i nacken. Fortsätt så tills du fått en lagom vidd på huvudbasen.

En nacke. Och kanske framför allt en haka ...

(Vid det här laget började jag bli trött i huvudet och glömde dokumentera ...) Fortsätt att virka runt, runt några varv.

Virka sen bara knappt ett halvt varv fram tills du kommer till ena sidan av "nacken".

Där vikar du raka varv fram och tillbaka över "nacken", ca 3-4 varv för att få höjd i huvudet.

Krångligaste delen av flamingon, helt klart.

Här började problemen ... Jag rev upp den här delen flera gånger och gjorde om. (Tror att bilden här ovan inte riktigt stämmer med hur det blev till slut.) Men principen är att man återgår till att virka runt, runt, så att "pannan" virkas ihop med "ansiktet". Där är ju flamingor ljusare, så jag försökte mig på att virka in lite vitt garn tvärsöver. Gick sådär ... (Här var det en ny dag och jag var stressad inför att komma iväg till festen/provningen.)

Börja sen med det rosa garnet igen. Virka runt, runt igen, så att du får som en korv/rör ned från "pannan".

Så småningom minskar du någon maska varje varv, tills du har önskad vidd inför starten på själva näbben. Här tror jag att jag försökte mig på samma trick som vid nacken, men minns inte åt vilket håll eller hur många maskor jag ökade respektive minskade för att få rätt krökning på näbben.

Den här versionen av huvud rev jag upp och gjorde om ...

Nästan färdig näbb.
Flamingor har svarta näbbspetsar. Där försökte jag alltså också göra det där tricket med att minska respektive öka för att få till kröken. Det lyckades till slut, men jag kan tyvärr inte tala om exakt hur jag gjorde. 

Avsluta med att liksom virka ihop "näbbryggen" (näbbens ovansida) med smygmaskor, vilket ger en avsmalnande spets på den. (Jag var som sagt väldigt stressad när jag gjorde de sista delarna.)

Fäst alla lösa trådar. 

Sy fast knappar som ögon. 

Vill du (som jag hade tänkt, men inte hann göra), kan du med fördel sy fast någon form av tyll eller så som vingar på sidorna.


Benen virkas som en lång korv. Lägg upp 40 lösa maskor.

Virka 4 eller 5 varv fram och tillbaka.

Vik ihop långsidorna mot varandra och virka ihop med smygmaskor.

När du virkat 4-5 smygmaskor, börja trycka in stoppningen allteftersom.

När benet är ihopvirkat, virka fasta maskor tvärs över och öka i varannan maska i ca 4 varv, för att få till en slags fot.

Fäst tråden.

Färdig och upphängd på hedersplats på balkongen hos värdparet!

Den här flamingon kan inte stå, men funkar bra som mjukisdjur i soffan eller som väggdekoration.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.