2 april 2014

Resor främjar shopping

Tänk vad en semestervecka kan göra för garderoben! Några dagar i Åbo och ett knappt dygn i Stockholm gav följande (begagnade förstås) tillskott:

1 blommig multifärgad blus (UFF i Åbo) - 10 €
1 par kanariegula shorts (UFF i Åbo) - 8 €
1 svart gubbkeps (UFF i Åbo) - 5,50 €
1 blommig svartrödbeige top (UFF i Åbo) - 7 €
1 knallgrön t-shirt/klänning (UFF i Åbo) - 4,50 €
1 vit Triumph-bh (Myrorna i Åbo) 4 €
1 orangerutig flanellskjorta (Myrorna i Åbo) - 4 €
1 rosasvart pepitarutig klänning (Stadsmissionen i Stockholm) - 100 kr
2 par ascoola solglasögon (Stadsmissionen i Stockholm) - 40 kr/st

Jag är helt kär i alla plaggen. Blev påmind om att det är så en ska shoppa, när det verkligen känns superrätt. Inte bara för att det råkar vara billigt och begagnat. Å andra sidan borde det innebära att det på sikt bli svårare att köra en in/en ut-principen, eftersom jag blir så fäst vid alla plagg ... Å tredje sidan kanske shoppingbehovet och -lusten också minskar tack vare att jag blir nöjdare och nöjdare, haha!

Jag kör alltså fortfarande efter principen en in = en ut, så garderoben är tömd på:

2 klänningar
1 par shorts
1 svart långärmad tröja
1 svartvit festtop
2 par solglasögon
1 svart kofta
1 salt-och-pepparfärgad keps
1 bikiniöverdel

2 kommentarer:

  1. Intressant det där med att resor främjar shopping. Man uppmuntras ju som turist att handla i lokala butiker och äta på lokala restauranger för att främja näringen. Samtidigt är det ju lite roligare att gå att handla i affärer som man inte har hemma och även i secondhand-butiker.
    Jag som inte är storkonsument av kläder kan komma hem med ganska mycket när jag varit bortrest. Lite för att jag vet att det jag kommer hem med blir "unikt" hemma, men kanske också för att det blir ett tidsfördriv vid tråkigt väder eller så. Det är verkligen ett ämne som tål att funderas vidare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med Matilda! Är inte heller storkonsument, men har - uppenbarligen - precis beteende som du. Underlig mekanism, det där.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.