15 augusti 2013

Mysteriet med cykelnyckeln

Den stod kvar i går, utanför restaurangen mitt i stan. Med hjälmen fastlåst i låskolven. Min cykel, som jag köpte begagnad av en kollega. Alltid en tröst.

Fredag. After work med jobbet. Jag cyklade ner i det fina vädret, ställde cykeln runt hörnet, låste fast hjälmen (och cykeln), mötte Anna och Aila utanför och gick in. Där var vi några timmar. Åt och drack gott, pratade och skrattade. Hade trevligt.

Efter några timmar skulle vi byta ställe. Vi går alla ut från restaurangen och jag går till min cykel. Halvvägs dit - vilket var ungefär fem steg - inser jag att cykelnyckeln inte ligger där den brukar. Jag går tillbaka in, frågar den stressade personalen om de "... har sett en cykelnyckel med ett rosa eiffeltorn på", men ingen vet. Jag letar i väskan, i fickorna på jackan, i fodret på jackan, på marken utanför, på marken runt cykeln. Ingen nyckel.

På vägen hem efter kvällen gick jag tillbaka igen och frågade och letade. Ingen nyckel.

Söndag. Ringde flera gånger för att höra om de hittat något när de städat upp. Inget svar. Ingen nyckel.

Måndag. Första körövningen! Jippi! Får skjuts hem med Bosse och på vägen åker vi förbi utanför restaurangen och ser att cykeln faktiskt står kvar. Inte stulen. Skönt. Men fortfarande ingen nyckel i sikte.

Tisdag. Påmindes om att jag kanske har en reservnyckel. Kollar hemma. Ingen nyckel.

Onsdag. Var nere på stan för att handla mat och dryck. Går till restaurangen, ser att cykeln står kvar, knackar på och frågar igen. Ingen nyckel. Tittar runt på marken igen, men icke. Frågar i kiosken bredvid och hos biljardstället vid cykelparkeringen. Ingen nyckel.

Det är ju helt sjukt! Var kan den ha hamnat?! Jag gick ju bara från cykeln och in och sen ut igen. Däremellan satt jag och åt och var en sväng på toaletten.

Nu återstår bara att fixa en bil med cykelställ bak och att åka och hämta hem cykeln för att i garaget såga upp låset och kunna fortsätta cykla. Jag kommer att känna mig som en tjuv.

Och sen kommer jag att vara tvungen att skaffa ett begagnat löst cykellås ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.