7 november 2013

Julklappstips på onytt sätt

Mörkret har sänkt sig över Sverige, bokstavligt talat. Sommartiden är över, det blir minusgrader allt oftare och mer eller mindre becksvart när jag går hem från jobbet.

Det är nu det där med julklappar börjar diskuteras.

Numera ger vi inte varandra klappar i familjen, utom till barnen. 2013 blir det tredje året jag ger dem hemgjorda klappar. Frågan är bara vad de ska få. Tror nämligen att de är ganska trötta på virkade sockar, virkade vantar, virkade mössor, virkade halsdukar, virkade ... ja, du fattar.

Hittade några bra tips på engelska här:
Whimseybox - Gör ditt eget mobilfodral med extraficka.
Spark & Chemistry eller Mad in Crafts - Gör ditt eget färgade läppbalsam (mitt eget aningen mindre glammiga hittar du här).
My life at playtime - Gör ditt eget kroppssmör, skönt nu i den torra vinterluften.

Hittade även den här varianten efter att ha sökt lite: Ta en fin glasburk, fyll den med ingredienserna till någon kaka/bröd/kex (torra råvaror alltså), och skriv sen ner receptet och vilka "blöta" ingredienser som ska blandas i på någon fin etikett!

Igår fick jag också ett finfint tips från min bonussvärmor till alla som vill variera julklappandet lite:
Du väljer ut något hemifrån, något du fått i present eller så, men som bara har stått i ett skåp. Eller som du fått dubbelt av men inte iddes byta, eller kanske skämdes för att tacka nej till. Alla som ska fira tillsammans gör likadant. Sen byter man, helt enkelt! Precis som vid en klädbytarkväll. Tar jag med mig en elektrisk iskross, så kanske inte den första personen men den andra vill ha den som klapp. Det den ena inte gillar, älskar den andra. En bonusvariant är att slå in föremålet tjusigt och skriva en trevlig julvers som tydligt avslöjar vad paketet innehåller, så behöver man inte gå miste om själva paketöppningen.
Kanske kan jag marknadsföra den här metoden för barnen? ... Nej, jag får leta vidare. Kom gärna med dina egna hemgjort-tips i kommentarerna.

Uppdatering 20.26: Här kan du se hur man (typ) gör en mapp av ett LP-fodral! (Via Klockarbarn
Uppdatering 30 november: Ett toppentips som både är vänligt mot miljön, gläder barn och värmer ditt hjärta, är att skänka bort ett gåvobevis från Rädda Barnen, vilket du kan göra här.


4 kommentarer:

  1. Om du vill fortsätta virka så har jag ett tips. Ta en tom glasburk och virka ett fint överdrag. Sätt i ett värmeljus, och du har en fin ljuslykta sp ger mönster på väggen :-)

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag gjorde häromdagen, faktiskt! :) Men satte inte i ljus, utan fyllde med ... strösocker. Som gåbortpresent, liksom. Man kan ju fylla med lite vad som helst.

    Det var dock min första glasburksfodral, så jag tror jag måste förfina tekniken innan jul... :)

    Tack för tipset, för just det där med ljusen och mönstren på väggen hade jag inte tänkt på.

    SvaraRadera
  3. Om du vill göra lite "finare" så köp gamla konserveringsburkar (du vet sånna med glaslock och gummiring) som är lite bredare. De har inte samma fula kant som vanliga glasburkar med metallock.
    Finns massor på Bengans bortanför Polisen.

    SvaraRadera
  4. Åh, tack för tipset! Ska ta mig dit och kolla framöver.

    Känns mycket bättre nu, med julklappsläget alltså.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.