7 maj 2013

Snäll skoputs med bananskal

Jag läste någonstans att man kan putsa mörka skor med insidan på ett bananskal. I går tänkte jag att jag skulle testa själv på mina höst/vårkängor som snart (hoppas jag) får åka ner i förrådet i några månader.

Det funkar! Vet inte varför just bananskal är så bra, men det fungerar definitivt.


Gör så här:
Skala en god (helst ekologisk/fair trade) banan. Ät den med glädje!
Ta skalets insida och gnid mot skinnet på hela skon. En "flärp" räckte till båda mina skor. Det gör inget om det geggar ordentligt. Putsa med en trasa, gammal nylonstrumpa eller skoborste.

Doftar ingenting, färgar inte av sig på händerna, lätt att tvätta bort, låter skalet få ett andra liv, blir nästan som impregnering. Finfina skor blir resultatet. En win/win-situation alltså.

Obs! Detta funkar som sagt på mörka skinnskor, inte ljusa. (Gissar att banangeggan mörknar och därmed kan missfärga ljusa skor i längden.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.