27 juni 2013

Grymt god rawfood-kladdkaka

Jag älskar att fika, glass, bakelser, tårta, småkakor, efterrätter! Inte bra för blodsockret. Inte bra för tänderna eller vikten heller. För någon månad sen var jag på hälsokontroll och mitt blodsockervärde visade sig vara alldeles för högt. Jag fick order om att äta mindre socker och kolhydrater. Man vill ju inte ha diabetes, så jag åtgärdade genast. Men man vill ju inte avstå allt sött ...

Så hittade jag den här sköna raw food-kakan hos Morotsliv. Blev inspirerad (hade jag inte blivit för ett halvår sen). Köpte en massa "konstiga" pulver och gick hem för att baka. Jag anpassade receptet en del efter vad som fanns hemma och vad jag gillade. Gudomligt god blev den!

Raw kladdkaka à la Karin (grundrecept från Morotsliv)
Ingredienser till botten:
4 dl blandade mixade nötter (Blev mycket hasselnötter och mandel, men även lite solroskärnor)
3 dl mixade torkade aprikoser
0,5 tsk salt
1 msk macapulver
2 msk rått kakaopulver
2 msk agavenektar (agave syrup)

Gör botten så här:
Blötlägg aprikoserna några timmar innan och mixa dem sen i en skål till en slags gegga. Mixa nötterna i en matberedare eller hacka och mortla dem.

Blanda, blanda ...
Blanda alla ingredienser till en ganska fast smet. Bred ut smeten i en pajform/gratängform.

Tjock och mumsig botten.

Ingredienser till fyllning:
4 bananer
2 dl smält ekologisk kokosolja (kallpressad)
1 klick ekologisk kokosolja (kallpressad) i fast form
0,5 dl rått kakaopulver
2,5 msk carobpulver
1 dl kokossocker
0,5 msk macapulver
0,5 msk lucumapulver
1 nypa mortlade chiliflingor eller chilipulver
1 tsk salt

(Nästa gång kommer jag nog att pröva med att ersätta den fasta klicken kokosolja med mandelsmör eller något liknande. Och byta ut en av bananerna mot mer kokosolja. Testa dig fram!) 

Gör fyllningen så här:
Mixa bananerna så att de blir en lös smet. Smält kokosoljan (på låg värme, går väldigt fort) och blanda ner i banansmeten. Tillsätt sen alla ingredienser en efter en och rör ihop. Det blir ungefär som en sockerkakssmet i konsistensen. Häll i smeten i formen.

Redo att ställas in i frysen!
Ställ in i frysen 30-60 minuter. Det gör inget om den står längre i frysen, men det är viktigt att ta fram den i tid - minst en timme innan - så den hinner tina ordentligt innan den ska ätas. Jag glömde den i frysen i flera dagar, men det gick bra ändå. När den väl tinat.

Hur god som helst! (som sagt)

Höll sen i flera dagar i kylskåpet och var lika god varje gång. Utan vanligt socker eller konstiga sötningsmedel. Utan mjöl. Utan mjölk. Utan att ha hettats upp. Och när jag googlade runt på ingredienserna så var ju i princip alla bara nyttiga! Sånt gläder en sweet tooth som undertecknad.

Och i går var jag på återbesök hos företagshälsan - prima värden! Blodvärdet hade gått upp, blodsockret ner. Tror jag ska baka en till kaka nu till helgen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.