18 september 2013

Begagnad prinsessa i regnet

Hon hade försökt sälja det på loppis. Eller var det via någon idrottsförenings basar? Jag minns inte. Oavsett vilket; ingen ville köpa det. Nu stod hon mitt på golvet med det i handen.
- Är den nån som vill ha ett paraply? ropade hon, chefen, ut över redaktionen.
Jag hajade till, lyfte blicken från tangentbordet och såg en fantastisk kreation som gjorde mig alldeles upprymd i hela kroppen.
- Ja, jag! skyndade jag mig att svara.
Jag hade inte behövt ha så bråttom, för ingen annan verkade vara intresserad. Hon sken upp och räckte mig det på en gång. På handtaget satt en handskriven prislapp fastklistrad: 10 kr. Ingen hade velat lägga ens tio ynka kronor på denna skatt! Men glad var jag för det och ännu gladare blir jag varje gång det regnar och jag får ta fram mitt begagnade paraply.


Och som om inte det vore nog, så möts jag alltid av leenden, uppskattande blickar och kommentarer när de behövs som bäst: i regnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.