14 oktober 2013

Många kilo toapapper per år

Apropå den rådande situationen här ... Läste för ett tag sen om hur ohemult stora mängder toapapper vi förbrukar under ett år. Helt sjukt! En genomsnittlig svensk gör av med 15 kg toalettpapper per år, hävdar Testfakta och citerar "branschen"  (Wikipedia säger samma). Femton kilo! Bara för att torka sig i stjärten. Och så har det varit ett tag. Det måste ju gå att minska.

Enligt SCA:s statistik använder genomsnittspersonen 72 cm papper per toalettbesök (ungefär fem ark).

Det är även lite olika när det gäller vilka papper som är bäst. I somras gjorde Testfakta en test på toapapper, som visade att dyrast inte alltid är bäst. Men att det alltid är bättre att välja rullar av återvunna pappersfibrer. Å andra sidan gjorde Hem & Hyra en test av papper för två år sen, som visade att billigast inte är bättre. Heller.

Sen något år är Konsumentverket och Svensk Dagligvaruhandel eniga om att det tydligt ska stå på en toalettpapperförpackning vad papperet kostar per kilo. Bra där!

Jag har definitivt minskat min dasspapperskonsumtion under det här året. I och med att jag hela tiden vet att jag inte får köpa nytt papper, så tar jag mindre bitar, viker fler varv, delar på lagren ... Om jag höftar kanske jag har dragit ner mitt användande av toalettpapper till en tredjedel av hur det var tidigare.

Men nu närmar sig som sagt toalettpapperets ödestimme. Märker hur jag börjat fundera på om det går att lägga upp en plan för mina toabesök. Kanske se till att gå på toa på jobbet precis innan jag går hem och på så sätt inte behöva gå hemma ... Kanske gå på körövningslokalens toalett på måndagar och på så sätt inte behöva gå innan läggdags ... Med andra ord, försöka använda andras toalettpapper i stället för mitt.

Kanske kan den självtorkande toaletten vara lösningen. Eller kanske inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.