16 december 2013

Min hemliga dröm - SCRAP

Häromdagen firade vi en kollegas födelsedag och jag hade tillverkat gratulationskortet. Dagen efter frågade en annan kollega om jag håller på med scrapbooking.
- Nej, verkligen inte! Men jag gillar att göra egna kort och sånt ...
- I ditt nästa liv kommer du att öppna pysselaffär, helt klart!
Den där lilla meningen fick mig att tänka på en dröm jag närde för några år sen: att driva en svensk variant av SCRAP, San Francisco, som står för Scrounger’s Center for Reusable Art Parts.

Ett helt fantastiskt ställe! 

De kallar sig för ett "kreativt återanvändningscenter",  där man håller kurser för både barn och vuxna, samt säljer material till konstnärer, lärare, formgivare, föreningar - egentligen till alla som vill ha. Allt material är skänkt från byggarbetsplatser, kontor och privatpersoner. Kakelspill, färgkartor, gamla leksaksdelar, använda vykort, olika sorters metallbitar, plastkorkar ... Allt prydligt sorterat i den stora lagerlokalen.

Vissa saker sorteras in i stora tunnor, som till exempel gummisnoddar och gem.

... annat, som gamla knappar, små rullar med band och plastmojänger läggs i lådor.

Överblivet papper på rullar, gamla kuvert, sekunda pappersark ligger i hyllor.

Första gången jag gick in genom dörren var det som att komma till himmelriket! Jag gick runt och fånlog i minst en timme. Ett riktigt paradis för en bildlärare (som jag var då) eller annan person med intresse för skapande och återvinning. Några år senare hittade jag ett likadant ställe i Rotterdam, också det heter SCRAP.

Fynd i väskan efter besök på SCRAP i Rotterdam 2008.

Kanske vågar jag pröva min dröm någon gång i framtiden. Eller i nästa liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.