28 december 2013

Summering 2 - vad jag misslyckats med

I ärlighetens namn, allt har inte gått som på räls, även om det på det stora hela varit långt mycket enklare än jag trodde från början.

Here we go, mina bakslag och misslyckanden:
  1. Jag har köpt en flaska grönsåpa att använda som tvättmedel, eftersom tvättmedlet tog slut och de tvättnötter vi hade hemma sen tidigare visade sig inte fungera som vi trodde. När såpan tog slut köpte min man ett paket Änglamark kulörtvättmedel, som han hanterar enligt gemensamhetsvaror-principen. Känns dock som ett misslyckande.
  2. Jag lämnade in min symaskin på helrenovering, där den med all säkerhet fick ett antal nyproducerade reservdelar insatta. Försöker intala mig att det i längden kommer att leda till längre livslängd på kläder etc, samt främja återbruk av både tyg och kasseringsfärdiga plagg.
  3. Jag har köpt ett antal plastpåsar i mataffärerna. De är nyproducerade, men gör inte så mycket väsen av sig i själva matinköpssituationen. Därför insåg jag inte mitt misstag förrän efter ganska lång tid.
  4. Jag har inhandlat ett paket med C5-kuvert. Helt utan tanke på att de var nya. Skyller på att jag var utomlands och hade satt min hjärna i semesterläge.
  5. Jag har bidragit till ett inköp av en rosbuske som odlats upp enbart för att säljas. Det var en 70-årspresent till en bekant och jag var med och betalade den.
  6. Jag har köpt en flaska rödsprit som behövdes till triangiaköket vi hade med oss på vår roadtrip-semester i somras.
  7. Jag har inte lyckats byta in den farliga tandkrämen jag fick i present, den med triklosan i. Inte hittat någon affär i närheten som säljer den. Det blir nog till att fråga givarna till slut.
  8. Jag har inte tagit tag i att försöka fixa punkteringen på min cykel på ett begagnat sätt. Den står fortfarande i cykelförrådet med platt däck.
  9. Jag har inte försökt hitta begagnat material till pannåer/underlag för mina presumtiva målningar.
  10. Jag har inte lyckats hitta begagnade skosnören till de skor som behöver lagas/piffas upp.
  11. Jag har även - jo, jag erkänner - använt några ark toapapper av de rullar min man köpt till sig. Några gånger rent reflexmässigt utan att tänka på det, någon gång nu i slutet för att jag inte orkade bry mig. Dåligt, mycket dåligt.
Det var de elva jag minns tydligt. Några av dem har som synes berott på bristande ork och engagemang, vilket jag skäms för.

Efter ett tag blev jag tvungen att hitta på något slags straff/åtgärd för mina "synder". Jag har därför under året kompenserat några av mina misstag med sammanlagt 900 kr, via gåvor till olika projekt hos Naturskyddsföreningen, Håll Sverige Rent och till Rädda barnen. Brotten mot reglerna blev inte ogjorda av det, men jag slapp i alla fall känna mig som en odugling.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra gjort! Jag tycker du ska vara snäll med dig själv och vara stolt över de få "misslyckande" du gjort under detta år. Du har ju försökt hitta lösningar och lyckats i de flesta fallen. Många försöker inte ens. Så sträck på dig. Hoppas du fortsätter med någon slags kreativ, ifrågasättande, miljövänlig... blogg. Vore kul/Miah

    SvaraRadera
  2. Tack Miah! Jo, jag är inte direkt missnöjd med året alls. Tycker att det har gått ganska bra, men jag vill ändå vara ärlig och tala om vad som gått lite sämre. För balansens skull ;)

    Och det kommer säkerligen någon fortsättning på det här. Håll utkik! ... :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.