21 december 2013

Shoppingfynd 8 - juligt

Kanske årets sista shoppingfyndinlägg.

Var igår på Kupan och Myrorna och idag på Erikshjälpen för att leta stoff till julklapparna + köpa en julslips (orkar inte förklara, jag behöver en julslips, helt enkelt). Hittade varken det stoff jag letade eller en passande julslips. Däremot kom jag hem med följande, dvs IN:

En pocketbok "Eldvittnet" av Lars Kepler 20 kr (svägerskan hävdar att den är bäst i serien)
En julgransdekorationsrimpa i guld och rött 20 kr (det årliga juldekorationsinköpet)
Ett syskrin i trä 145 kr (även om jag redan köpt en hyfsad ersättare för den här typen ... förvaring är alltid bra, det här var i mycket gott skick)
Ett par turkosa manschettknappar 20 kr (bra-att-ha-grejer till framtida projekt)
Ett par stora örhängen i metall (ringar) 15 kr (om man vill vara lite Missy Elliot någon gång)
Ett paket med hängen från Panduro 15 kr (bra-att-ha-grejer till framtida projekt)
Två västar 100 kr (inspirerad av hur stilig min man är i väst)
Tre bitar glittriga dekorationsband 57 kr (bra-att-ha-grejer till framtida projket)
En liten påse med blandade knappar 15 kr (bra-att-ha-grejer till framtida projekt)
Två ljusstakar "Snöbollen" (Kosta Boda) 110 kr (samlar på dem, har nu 5 st)
Ett paket julservetter 15 kr (det är ju jul snart och vi ska ha folk hemma)

In ...

Som kompensation, dvs UT:
En pocketbok "Min tjej och jag" av Tony Parsons (minns inte ens om den var bra eller inte)
Sex julgranspumlor i vitt/silver (har bara guld i granen nuförtiden)
En väska (fin, dyr, cool, men har hängt i garderoben i säkert 10 år)
Ett glittrigt halsband (aldrig använt, skulle användas till något kreativt ...)
En ljusblå ring (har knappt några ljusblå kläder)
Ett halshänge/berlock i metall (bra-att-ha, men kan lika gärna ges bort till någon annan)
Ett linne + en poncho (plockat fram hundratals gånger, men alltid lagt tillbaka i hyllan)
En svart hårklämma i plast (har ju inget hår att klämma längre ...)
En liten påse med hårsnoddar (se ovan)
Två orange ljusstakar (har alldeles för många sämre varianter)
Fyra kökshanddukar (har alldeles för många)

... ut!

Konstaterar återigen hur många saker i hemmet som inte måste finnas där. Varje gång jag blir tvungen att välja bort något för att kompensera ett inköpt, dyker det upp de konstigaste grejer ur vrårna. Lärorikt.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte gått så långt som du i "onytt" men inspirerats till en sak in och en sak ut- tänket.
    Jag alltid varit bra på att rensa men behöver göra det lite mer kontinuerligt. Att tänka tvår eller tre gånger på inköp är också nåt jag håller på att lära mig. Det gäller i allra högsta grad även loppisfynden som tenderar bli "för många". Det är ju lite mer legitimt att handla men det kan också i mitt fall bli för mycket. Tack för inspiration och God Jul!

    SvaraRadera
  2. Vad fint att du inspirerats! Det har hela tiden varit min baktanke med det här året, förutom min egen process förstås. Jag blir jätteglad att höra det!

    Ja, visst är det lite av ett gissel att det är så lätt att köpa på sig för mycket på loppis? Det är ju så kul också!

    Jag har aldrig varit bra på att rensa - är snarare lite av en samlare - så för mig är det väldigt nyttigt att vara strikt med en-in-en-ut-principen. Märker att jag mår bra av att ha ramar/regler som "måste" följas.

    Ha en finfin julhelg, du också!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.