30 december 2013

Summering 4 - vad jag har lärt mig

Så till det mer abstrakta resultatet av mitt onytt-år. Det är även den sista delen i summeringen. Lärdomarna så här i slutet skiljer sig inte särskilt mycket från dem jag skrev ner efter halva tiden.

---***---  

Jag har lärt mig att lösa problem på nya sätt, använda fantasin, tänka utanför ramarna och utnyttja det jag har hemma. Med rätt ingredienser är det mesta enkelt fixat DIY. Och nya spännande ingredienser har dykt upp i mitt liv, såna jag inte ens visste fanns. Jag har även lärt mig mer om olika ämnen, i och med att jag har sökt på nätet efter olika lösningar på problem som dykt upp. 

Mitt intresse för hantverk, pyssel och handarbete har återuppväckts via diverse bloggar och sajter. Kreativiteten har stimulerats. Helt klart en bonuseffekt! Kolla här till exempel ...

Vi behöver färre prylar, kläder, skor, manicker och maskiner. Det mesta räcker oerhört länge och behöver inte fyllas på eller bytas ut förrän efter betydligt längre tid än vad du tror. Under året har det blivit extra tydligt för mig hur stor del i samhället som bygger på att vårt välbefinnande uppnås genom shopping och konsumtion av nya varor. Den smarta telefonen är ett extremt exempel ... (Om du har tid, titta gärna på det här klippet, om begreppet "planerat åldrande".) I princip innehåller till exempel en semesterresa alltid stora doser shopping i någon form, även för mig. Ganska dramatisk insikt, faktiskt. Dessutom insåg jag under året att tillfredsställelsen efter mina shoppingfynd på diverse second hand-butiker visade sig vara lika kortvarig som den efter "vanlig" shopping. Aj, aj.

Min. Snart sju år gammal. Fortfarande i toppform för telefoni och sms.

Att blogga och redovisa problemen och lösningarna under året har varit en viktig del för mig. Hade jag inte varit tvungen att formulera och berätta hade jag inte kämpat lika hårt. Hade jag inte fått kommentarer från er läsare hade jag antagligen inte känt mig lika peppad. Jag behöver uppenbarligen en publik för att prestera bra, helt enkelt. 

Det är lättare än du tror att dra sitt strå till stacken när det gäller hållbarhet och omsorg om natur och miljö, jag lovar. Även ett litet steg tar dig framåt. Pröva! Men att avstå från konsumtion kan vara väldigt provocerande för vissa i din omgivning. Det kan också vara väldigt inspirerande för andra. Det beror helt på vem du pratar med/berättar för. Om du vill göra något liknande själv, var beredd på allsköns frågor och funderingar! Försök hitta mätbara mål och motiveringar. Gläds åt beröm!

Jag har också upptäckt hur otroligt många vi är som försöker vurma för återbruk och hållbarhet. HEJA OSS! 

(Något mer mätbart: jag har faktiskt dålig koll på hur mycket pengar i månaden projektet har sparat. Gjorde ett försök att räkna ut det i somras, men där ingick inte tidskriftsinköp, souvenirer, nya böcker, konst, reservdelar, presenter och mycket annat. Höftar jag, blir det snarare 400 kr - i stället för 250 kr - i månaden sparat i netto. Nu var ju inte onytt-året till för att spara pengar. Det var för miljöns skull. Hur mycket miljön har skonats på grund av min insats är tyvärr inte riktigt mätbart ...) 

      1 kommentar:

      Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.